Uw partner voor inkoop & contractmanagement

Logo
26 juli 2024

De politie had de wens om de twee basisteams Maarheeze en Valkenswaard, waar Heeze-Leende onder valt, samen te voegen. Operationeel gezien moest deze politiepost komen op een locatie die precies in het midden van het werkgebied van deze basisteams ligt. Die locatie bleek aan de snelweg in de gemeente Heeze-Leende te liggen. Daarom werd John Heijster, werkzaam bij gemeente Heeze-Leende, hiervoor als projectleider aangesteld. De gemeente besloot vervolgens om dit nieuwe pand zelf te ontwikkelen en voor minimaal 15 jaar te gaan verhuren aan de politie. Luuk Stijnen, concerninkoper bij Bizob, hielp bij de aanbesteding.

John: “Ik ben vanaf 2021 betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe politiepost. De politie was op zoek naar een moderne locatie, die ongeveer even snel bereikbaar is vanuit de betrokken gemeenten. Je gaat dan bij wijze van spreken met een passer kijken welke plek in het midden ligt en wat het meest praktisch is voor beide teams. Dat werd een centrale plek aan de A2. Hierbij kwam vanuit de politie de
intentie naar voren om niet zelf te gaan bouwen, maar te huren van de gemeente. Dat is niet gebruikelijk, daar moest ik intern wel wat handen voor op elkaar krijgen. Toen we eenmaal op het punt van aanbesteden kwamen, kwam Bizob in beeld.”

Niet alleen de laagste prijs

Luuk: “Ik ben vaste inkoper voor Heeze-Leende, vandaar dat John bij mij terecht kwam. Ik vormde samen met John en een bouwkundig adviseur het projectteam. Mijn taak is om het inkoopproces zo in te richten dat je de juiste partij tegen de juiste voorwaarden kan contracteren. En met juiste voorwaarden bedoel ik niet alleen de laagste prijs, maar bijvoorbeeld ook welke afspraken er op papier staan en of het past binnen de tijdsplanning en het beleid van de gemeente. Dat is een uitgebreid proces. Uiteindelijk hebben we drie partijen uitgenodigd om een aanbieding uit te brengen.”

“Dat moment waarop die drie aanbiedingen binnenkwamen was best spannend,” vervolgt John. “Samen met de bouwkundig adviseur maakten we op voorhand een raming van de kosten en op basis daarvan had ik een budget aangevraagd bij de raad. Op het moment dat die offertes hoger zouden zijn dan het budget dat je hebt gekregen, moest alles weer opnieuw worden aangevraagd. Ik was dus heel nieuwsgierig naar het bedrag. In dit geval was het positief. De raming was hoger dan de uiteindelijke winnaar.

“Alle credits naar Luuk. Mede dankzij hem is dit proces zeer zorgvuldig verlopen.

Het voordeel is ook dat er altijd achtervang is op juridisch gebied.

Ik vind het prettig samenwerken met Bizob.”

John Heijster

John Heijster, projectleider gemeente Heeze-Leende (rechts)
Luuk Stijnen, concerninkoper Bizob (links)

Cijfers liegen niet

“Met die drie aanbiedingen begint weer een nieuw proces,” vertelt Luuk. “Het inkoopteam legt ze dan naast elkaar om te vergelijken en op basis van die uitkomsten, maak ik een gunningsadvies. In dit geval was het dankzij het bestek van de architect makkelijk vergelijken. Dit bestek was zo zorgvuldig ingestoken dat het uiteindelijk dus op prijs aankwam. Dat is dan vervolgens ook weer goed te verantwoorden naar
de raad. Cijfers liegen immers niet.”

John: “Binnen ons projectteam hadden we alle drie onze eigen expertise en dat werkte heel goed samen. Zo was Luuk heel scherp op de juiste documentatie en verantwoording van keuzes. Dat zorgt nu voor een goede doorloop. Tussen de eerste gunning en het eerste bouwoverleg zat nog geen twee weken tijd. De eerste schop is al in de grond gezet. Dat was een van de laatste handelingen van onze vorige burgemeester, samen met de districtschef van de politie. Inmiddels ligt de betonvloer voor de kelder er al in. De verwachting is dat het pand in november 2024 wordt opgeleverd.”


Dit artikel is één van de acht verhalen uit het sociaal jaarverslag 2023 van Bizob: 20 jaar inkoopsamenwerking