Toezichthouders en handhavers van de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) en van Samen Sterk in Brabant (SSiB) rijden niet alleen over de gebaande paden, maar ook daarbuiten. Met hun voertuig als hun gereedschap. Logisch dus dat aan de aanbesteding voor de lease van 21 voertuigen een grondige inventarisatie voorafging. Rose Ebbers van ODBN en Niek op ’t Hoog van Bizob over de weg naar een nieuw, duurzaam én flexibel wagenpark.
Rose Ebbers, coördinator facilitair bestuur en communicatie van de ODBN, vertelt over de aanleiding voor de aanbesteding: “Het oude wagenpark is een erfenis uit de periode voor de oprichting van de omgevingsdienst in 2013. Het bestaat uit een mix van eigen, shortlease en longlease voertuigen. Er zijn uitleenauto’s voor collega’s met afspraken buiten kantoor en terreinwagens voor onze toezichthouders en voor de medewerkers van SSiB. SSiB, waar ODBN werkgever van is, verzorgt de handhaving in het buitengebied van heel Brabant. Het complete wagenpark was toe aan een kwaliteits- en duurzaamheidsslag.”
“Aanbesteden is een vak. Je moet het proces en de regels kennen, weten waar de ruimte zit én slim genoeg zijn om deze te pakken. Wij hadden een wens en kregen dankzij Bizob het juiste antwoord uit de markt.”
Rose Ebbers, coördinator facilitair bestuur en communicatie Omgevingsdienst Brabant Noord (links op de foto)
Alles in handen bij één leasepartner
Bij het in kaart brengen van de wensen, kwam al snel het punt ‘ontzorgen’ naar boven. Niek: “De wagenparkbeheerder had een dagtaak aan het onderhouden van de contacten met de leasemaatschappijen en het beheer van de eigen voertuigen. Om dit efficiënter in te richten, kwamen we als inkoopteam uit op de keuze voor één leasemaatschappij voor het complete wagenpark, die alles rond het beheer en onderhoud voor zijn rekening zou nemen.” Rose: “Ontzorging zat voor mij ook in de flexibiliteit van het nieuwe contract. De afgelopen jaren is ODBN enorm gegroeid, maar we weten natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Daarom wilden we flexibel blijven in het aantal auto’s waarover we kunnen beschikken. Nu nemen we 21 voertuigen af. We kunnen dit aantal later verhogen of verlagen.
De vraag goed in kaart brengen
De voertuigen van de toezichthouders met consignatiedienst worden ingezet bij calamiteiten. De handhavers van SSiB moeten met hun terreinwagens overal kunnen komen, ook op zanderige paden of in bosrijk gebied. De juiste voertuigeisen bepalen, was daarom een intensief proces. Rose: “We hebben veel navraag gedaan bij collega’s. Een consignatieauto moet bijvoorbeeld een breed arsenaal aan instrumenten kunnen herbergen om metingen te kunnen verrichten en plekken af te zetten. Ook zijn de nieuwe voertuigen uitgerust met een standkachel. Deze verwarmt de auto wanneer de motor niet draait.
Van schoonste diesel tot volledig elektrisch
Het nieuwe wagenpark wordt een stuk duurzamer. Zo zijn de nieuwe uitleenauto’s volledig elektrisch. De consignatieauto’s zijn hybrides, deze moeten namelijk op elk moment startklaar staan. De terreinwagens van de handhavers van SSiB blijven dieselvoertuigen, maar wel de meest schone uitvoering. Niek: “Omdat er minimale eisen lagen wat betreft het type aandrijving waarmee ingeschreven moest worden, konden inschrijvende partijen zich onderscheiden op de mate van duurzaamheid in het onderhoud en productieproces.” De partij die de opdracht gegund kreeg, scoorde goed op alle punten van ontzorging, duurzaamheid en prijs. Rose: “Collega’s kunnen voor de uitvoering van hun werk rekenen op goede én schonere voertuigen. Nu past ons wagenpark weer echt bij onze organisatie.