Op een juiste wijze inkopen en aanbesteden is van groot belang. Hiervoor zijn inkoopvoorwaarden geformuleerd. In de inkoopvoorwaarden staan de regels waaraan de publieke organisatie (gemeente) en de ondernemer zich dienen te houden.
Welke inkoopvoorwaarden van toepassing zijn, is afhankelijk van het type opdracht. Voor de inkoop van een levering , dienst of werk gelden verschillende voorwaarden:
- Voor algemene leveringen en diensten maken de bij Bizob aangesloten partijen gebuikt van de het VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Model Algemene Inkoopvoorwaarden (Alv). Deze zijn vervolgens gemeente specifiek gemaakt.
- Voor diensten zoals architecten en ingenieur adviesbureaus wordt de DNR 2011 en de aanvullende voorwaarden DNR gebruikt.
- Voor werken wordt gebruik gemaakt van de UAV en UAV- GC.
- Voor ICT wordt gebruik gemaakt van de Gibit.
- Voor accountacy worden de Algemene inkoopvoorwaarden 2014 voor accountancy gebruikt, die vervolgens gemeente specifiek zijn gemaakt.
Werken, leveringen of dienst?
Het is niet altijd duidelijk of iets een werk, levering of dienst is. Algemeen geldt het volgende:
- Werken: alle bouwkundige en civieltechnische werken. Hieronder valt de bouw van een brug, een kantoorgebouw of de aanleg van een weg.
- Leveringen: aankoop, huur, lease en huurkoop van producten
- Diensten: alle inkopen die niet onder Werken of Leveringen vallen.