Uw partner voor inkoop & contractmanagement

Logo
25 juli 2024

Gemeenten  moeten  ervoor  zorgen  dat  mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Een van de manieren om dit mogelijk te maken is Hulp  Bij  het  Huishouden  (HBH).  De  laatste  jaren zien  gemeenten  een  enorme  stijging  in  het  aantal  aanvragen.  Toen  het  huidige  contract  voor  HBH afliep  bij  de  gemeente  Vught  en  MijnGemeenteDichtbij (Boxtel en St. Michielsgestel) werd daarom extra  alert  gekeken  naar  manieren  om  met  deze ontwikkeling om te gaan. Voor Anika Vermeer van MijnGemeenteDichtbij  was  het  de  eerste  keer  dat ze betrokken was bij een dergelijke aanbesteding. Lisette Martens van Bizob begeleidde dit bijzondere aanbestedingstraject.

Exponentiële stijging

“De  afgelopen  jaren  is  de  vraag  naar  hulp  bij  het  huishouden enorm  toegenomen”,  vertelt  Anika. “Enerzijds  door  vergrijzing, anderzijds  door  een  vast  abonnementstarief.  Dat  tarief  wil  zeggen  dat  iedereen,  ongeacht  inkomen  of  aantal  uren  zorg,  hetzelfde  bedrag  per  maand  betaalt.  Hierdoor  zagen  we  het  aantal aanvragen exponentieel stijgen. Lisette: “Voor hulp in het huishouden sluit de gemeente contracten af met een aantal zorgaanbieders. Inwoners hebben dan de keuze uit de gecontracteerde aanbieders. Dat huidige contract liep  af.  Samen  met  het  inkoopteam  hebben  we  gekeken  naar  het  pakket  van  eisen.  We  waren  hierbij  vooral  scherp  op  de  actualiteiten  en  (landelijke)  ontwikkelingen.  Een  belangrijk  aandachtspunt  was  het  wachtlijstbeheer.  Hierbij  was  het  niet onze insteek om de wachtlijsten op te kunnen lossen, maar om inzicht te krijgen in de hoogte van deze wachtlijsten.”

“Door goed in te spelen op actuele ontwikkelingen

verliep het traject zeer succesvol en konden er zelfs twee

nieuwe zorgaanbieders gecontracteerd worden.”

Anika Vermeer

Anika Vermeer, beleidsmedewerker Sociaal Domein MijnGemeenteDichtbij (rechts)
Lisette Martens, concerninkoper Bizob (links)

HBH-Plus

“Ook hebben we gekeken naar een differentiatie van diensten”, vervolgt Anika. “Het vorige contract omvatte alleen de standaard hulp.  In  het  nieuwe  contract  bieden  we  ook  gespecialiseerde hulp in de vorm van HBH-Plus. Dat is een stukje maatwerk dat ervoor  zorgt  dat  iemand  niet  voor  altijd  hulpbehoevend  blijft  en  op  een  gegeven  moment  weer  zelfstandig  door  het  leven kan. Daarnaast is er meer speling gekomen in de arbeidstijden. Zo kunnen we bijvoorbeeld nu ook op zaterdag hulp inzetten.”

Bijzondere aanbesteding

Lisette:  “Elk  aanbestedingstraject  is  maatwerk.  Iedere  gemeente heeft immers andere wensen, ideeën en beleid. Een aanbesteding dient zorgvuldig te worden doorlopen, zowel in de voorbereiding als tijdens de procedure. Indien nodig kan er tijdens het proces nog worden bijgestuurd. Zo ook binnen deze  aanbesteding. Tijdens  het  aanbestedingstraject  veranderde de CAO VVT (verpleging, verzorgingshuizen, thuiszorg). Hierop  hebben  we  direct  ingespeeld  tijdens  het  aanbestedingsproces. We hebben een actueel, reëel uurtarief bepaald op basis van de nieuwe situatie.” 

“We zijn heel alert geweest op de actualiteit en ontwikkelingen. De manier hoe we hierop hebben ingespeeld, is ook door de adviesraden positief ontvangen”, besluit Anika. “Ik ben heel blij  met  de  kleine  aanpassingen  zoals  HBH-Plus  en  ruimere  arbeidstijden. Wat hopelijk in de toekomst iets bijdraagt aan de wachttijden. Alle kleine beetjes helpen.”


Dit artikel is één van de acht verhalen uit het sociaal jaarverslag 2023 van Bizob: 20 jaar inkoopsamenwerking