Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Een van de manieren om dit mogelijk te maken is Hulp Bij het Huishouden (HBH). De laatste jaren zien gemeenten een enorme stijging in het aantal aanvragen. Toen het huidige contract voor HBH afliep bij de gemeente Vught en MijnGemeenteDichtbij (Boxtel en St. Michielsgestel) werd daarom extra alert gekeken naar manieren om met deze ontwikkeling om te gaan. Voor Anika Vermeer van MijnGemeenteDichtbij was het de eerste keer dat ze betrokken was bij een dergelijke aanbesteding. Lisette Martens van Bizob begeleidde dit bijzondere aanbestedingstraject.
Exponentiële stijging
“De afgelopen jaren is de vraag naar hulp bij het huishouden enorm toegenomen”, vertelt Anika. “Enerzijds door vergrijzing, anderzijds door een vast abonnementstarief. Dat tarief wil zeggen dat iedereen, ongeacht inkomen of aantal uren zorg, hetzelfde bedrag per maand betaalt. Hierdoor zagen we het aantal aanvragen exponentieel stijgen. Lisette: “Voor hulp in het huishouden sluit de gemeente contracten af met een aantal zorgaanbieders. Inwoners hebben dan de keuze uit de gecontracteerde aanbieders. Dat huidige contract liep af. Samen met het inkoopteam hebben we gekeken naar het pakket van eisen. We waren hierbij vooral scherp op de actualiteiten en (landelijke) ontwikkelingen. Een belangrijk aandachtspunt was het wachtlijstbeheer. Hierbij was het niet onze insteek om de wachtlijsten op te kunnen lossen, maar om inzicht te krijgen in de hoogte van deze wachtlijsten.”
“Door goed in te spelen op actuele ontwikkelingen
verliep het traject zeer succesvol en konden er zelfs twee
nieuwe zorgaanbieders gecontracteerd worden.”
Anika Vermeer
Anika Vermeer, beleidsmedewerker Sociaal Domein MijnGemeenteDichtbij (rechts)
Lisette Martens, concerninkoper Bizob (links)
HBH-Plus
“Ook hebben we gekeken naar een differentiatie van diensten”, vervolgt Anika. “Het vorige contract omvatte alleen de standaard hulp. In het nieuwe contract bieden we ook gespecialiseerde hulp in de vorm van HBH-Plus. Dat is een stukje maatwerk dat ervoor zorgt dat iemand niet voor altijd hulpbehoevend blijft en op een gegeven moment weer zelfstandig door het leven kan. Daarnaast is er meer speling gekomen in de arbeidstijden. Zo kunnen we bijvoorbeeld nu ook op zaterdag hulp inzetten.”
Bijzondere aanbesteding
Lisette: “Elk aanbestedingstraject is maatwerk. Iedere gemeente heeft immers andere wensen, ideeën en beleid. Een aanbesteding dient zorgvuldig te worden doorlopen, zowel in de voorbereiding als tijdens de procedure. Indien nodig kan er tijdens het proces nog worden bijgestuurd. Zo ook binnen deze aanbesteding. Tijdens het aanbestedingstraject veranderde de CAO VVT (verpleging, verzorgingshuizen, thuiszorg). Hierop hebben we direct ingespeeld tijdens het aanbestedingsproces. We hebben een actueel, reëel uurtarief bepaald op basis van de nieuwe situatie.”
“We zijn heel alert geweest op de actualiteit en ontwikkelingen. De manier hoe we hierop hebben ingespeeld, is ook door de adviesraden positief ontvangen”, besluit Anika. “Ik ben heel blij met de kleine aanpassingen zoals HBH-Plus en ruimere arbeidstijden. Wat hopelijk in de toekomst iets bijdraagt aan de wachttijden. Alle kleine beetjes helpen.”
Dit artikel is één van de acht verhalen uit het sociaal jaarverslag 2023 van Bizob: 20 jaar inkoopsamenwerking